اخرین بروزرسانی در تاریخ آبان 19, 1404 توسط سارا اوحدی
مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در اظهاراتی تازه، از تسویه کامل معوقات مربوط به معلمان این استان خبر داد و این اقدام را گامی مهم در راستای بهبود وضعیت معیشتی فرهنگیان برشمرد. این خبر که در فضای آموزشی کشور بازتاب گستردهای خواهد داشت، نشان از تلاش برای رفع چالشهای مالی دیرین در این بخش مهم از جامعه دارد.
<
پایان انتظار معلمان: تسویه کامل معوقات در آموزش و پرورش خراسان رضوی
مصطفی اسدی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، با اعلام اینکه "آموزش و پرورش اکنون هیچ معوقهای برای پرداخت، به جز بخشی از حقالتدریس ماه مهر، ندارد"، تاکید کرد که تمامی مطالبات مالی گذشته فرهنگیان پرداخت شده است. این اظهارات در حالی مطرح میشود که طی سالیان اخیر، موضوع معوقات معلمان همواره یکی از دغدغههای اصلی این قشر زحمتکش و از جمله چالشهای مزمن وزارت آموزش و پرورش بوده است. پرداخت به موقع این معوقات میتواند تاثیر بسزایی در افزایش انگیزه، آرامش خاطر و تمرکز معلمان بر امر خطیر آموزش داشته باشد. تسویه این مطالبات، نشاندهنده اولویتبندی مسائل رفاهی معلمان در سیاستگذاریهای اخیر استان است.
چالش کمبود معلمان و تاثیر آن بر مطالبات حقالتدریس: رویکرد آموزش و پرورش خراسان رضوی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی به کمبود ۱۸ هزار نیروی معلم در تمامی مقاطع تحصیلی استان اشاره کرد و افزود: این نیاز در سال گذشته ۲۳ هزار نفر بوده و روند کاهشی را تجربه میکند که حاصل جذب سالانه ۳ تا ۴ هزار نفر از طریق آزمونهای استخدامی و فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان است. وی ضمن اذعان به کاهش کلی تعداد دانشآموزان در سطح کشور که به پر شدن کلاسها در مهرماه کمک کرده، به دستورالعملهای جدید رهبری، ریاست جمهوری و وزیر آموزش و پرورش مبنی بر عدم بازماندن هیچ فردی از تحصیل در ایران اشاره کرد. بر این اساس، رویکرد ثبتنام از دانشآموزان اتباع، حتی بدون مدارک شناسایی رسمی (با معرفی مراکز ذیصلاح)، باعث صعودی شدن مجدد روند ثبتنام دانشآموزان در استان شده است. این تغییر رویکرد در حالی است که پیشتر تنها افراد دارای مدرک شناسایی ثبتنام میشدند. ارتباط بین کمبود نیروی انسانی و پرداخت حقالتدریس، از آن جهت حائز اهمیت است که اغلب معلمان با اضافه کار و حقالتدریس به جبران این کمبود کمک میکنند و پرداخت به موقع این مطالبات، نقش حیاتی در حفظ کیفیت آموزشی دارد.
تحول در زیرساختهای آموزشی: نوسازی مدارس برای بهبود شرایط معلمان و دانشآموزان
اسدی همچنین به موضوع ناترازی انرژی و سیستمهای گرمایشی و سرمایشی مدارس پرداخت. وی خاطرنشان کرد که ادارات آموزش و پرورش استان از نیمه مرداد ماه، تمامی مدارس را در قالب "پروژه مهر" و "طرح شهید عجمیان" ملزم به رسیدگی و نوسازی زیرساختهای گرمایشی و سرمایشی کردهاند. در نتیجه، بسیاری از مدارس اکنون مجهز به سیستمهای شوفاژ مدرن هستند. بخش دیگری از این تحولات، برچیدن مدارس سنگی و کانکسی است که در راستای "نهضت توسعه عدالت" انجام میشود. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد که تا پایان شهریور ۱۴۰۵، هیچ مدرسه تخریبی، کانکسی و سنگی در سطح استان باقی نخواهد ماند. این نوسازی زیرساختها، علاوه بر بهبود شرایط تحصیلی دانشآموزان، به طور مستقیم بر محیط کاری معلمان نیز تاثیر گذاشته و فضای مناسبتری برای تدریس فراهم میآورد.
پرداخت معوقات معلمان بازنشسته و حقالتدریس شاغلین: تعهدات در حال انجام
در خصوص معوقات معلمان بازنشسته، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد که پرداختی بازنشستگان سال ۱۴۰۳ در شهریورماه به اتمام رسیده و هدفگذاری برای پرداخت معوقات بازنشستگان سال ۱۴۰۴ نیز در حال پیگیری است. همچنین وی افزود که حقالتدریس هر ماه به همراه حقوق پرداخت میشود و تنها در ماه مهر به دلیل "مشکلات سامانه"، برخی افراد با تاخیر در دریافت حقالتدریس مواجه شدند که این مسئله برای شاغلین و بازنشستگانی که اضافه کار داشتند، در ماه جاری (آبان) پرداخت خواهد شد. این پیگیریها نشان از جدیت در تسویه تمامی انواع معوقات معلمان دارد.
گامی بلند در مسیر هوشمندسازی آموزش: نقش هوش مصنوعی در ارتقاء توانمندی معلمان
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، به نقش حیاتی هوش مصنوعی در فرآیند آموزشی دانشآموزان اشاره کرد و آن را یکی از الزامات برنامه توسعه هفتم کشور و در ذیل برنامه آموزش و پرورش دانست. از ابتدای استقرار دولت چهاردهم، هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفته و با دعوت از ۴۰ نفر از استادان این حوزه، برنامه جامع بهکارگیری هوش مصنوعی تدوین شده که قرار است در حوزههای مختلف به کل کشور تسری یابد. در این راستا، آموزش هوش مصنوعی به عنوان یک الزام اداری به تمامی ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شده است. در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ هزار دانشآموز و ۳۰۰۰ معلم در خراسان رضوی آموزشهای آشنایی و کاربردی هوش مصنوعی را گذراندهاند. هدفگذاری بر این است که دانشآموزان و معلمان با کاربردهای هوش مصنوعی در فرآیند یاددهی-یادگیری، شخصیسازی آموزش، تحلیل دادهها و ارتقاء بهرهوری آشنا شوند، که این خود زمینهساز تحولات عمیق در آموزش و پرورش و توانمندسازی هر چه بیشتر معلمان خواهد بود.
این اقدامات جامع در خراسان رضوی، از تسویه معوقات مالی و بهبود زیرساختها تا استقبال از فناوریهای نوین نظیر هوش مصنوعی، نشاندهنده یک رویکرد چندجانبه برای ارتقاء جایگاه و کارایی سیستم آموزشی استان است.
مطالب مرتبط
- اجرای طرح کارورزی فارغالتحصیلان دانشگاهی و مشوق بیمه کارفرمایی در لرستان
- دانشگاه پیامنور پس از ۴۰ سال؛ مسیر آینده بزرگترین دانشگاه دولتی کشور
- دانشآموزان ایرانی در راهپیمایی ۱۳ آبان هدایای خود را به کودکان غزه تقدیم کردند
- دانشگاه پیامنور پس از ۴۰ سال؛ مسیر آینده بزرگترین دانشگاه دولتی کشور