اخرین بروزرسانی در تاریخ خرداد 13, 1404 توسط سارا اوحدی
شرکت خودروسازی بیوایدی (BYD)، غول خودروسازی برقی چین، با وجود ثبت رکوردهای جدید در فروش ماهانه، همچنان با چالش بزرگی در بازار سهام دست و پنجه نرم میکند. دلیل این امر، جنگ قیمتی بیسابقه در صنعت خودروی چین است که حتی توجه پکن را نیز به خود جلب کرده است. تخفیفهای گستردهای که برای جذب خریداران اعمال میشود، سوددهی شرکتها را تحتالشعاع قرار داده است.
رکوردشکنی در فروش، نگرانی در بازار سهام
بر اساس بیانیهای که اخیراً منتشر شد، بیوایدی در ماه گذشته (مه 2025) موفق به فروش 382,476 دستگاه خودرو شده که شامل 376,930 دستگاه خودروی سواری است. این رقم، بالاترین سطح فروش این شرکت در سال جاری میلادی محسوب میشود. با این حال، رشد سالانه 15 درصدی فروش، کمترین میزان از آگوست 2020 تاکنون بوده است، اگر کاهش تحویل در فوریه سال گذشته (که همزمان با تعطیلات سال نو چینی و رکود گسترده بازار بود) را نادیده بگیریم.
با وجود این افزایش فروش، سهام بیوایدی در هنگکنگ تقریباً 5 درصد کاهش یافت و به افت بیش از 15 درصدی هفته گذشته اضافه شد. این وضعیت نشاندهنده آن است که بازار سهام، نگرانیهای جدیتری نسبت به صرفاً حجم فروش دارد.
جنگ قیمتی؛ عامل اصلی نگرانیها
بیوایدی در خط مقدم جنگ قیمتی شدیدی قرار دارد که کل صنعت خودروسازی چین را درگیر کرده است. این رقابت شدید قیمتی، به سوددهی بخش رو به رشد خودروهای برقی، که چین در آن پیشتاز فناوری در سطح جهان است، آسیب جدی وارد کرده و چشمانداز مالی شرکتها را مبهم ساخته است.
جدیدترین دور تخفیفها اواخر ماه گذشته آغاز شد، زمانی که بیوایدی قیمت برخی از مدلهای خود را تا 34 درصد کاهش داد. این اقدام، به سرعت توسط رقبایی مانند شرکتهای لیپموتور (Leapmotor) و جیلی (Geely) نیز دنبال شد.
رقبای بیوایدی نیز در حال رشد هستند
در پی این جنگ قیمتی، شرکتهای رقیب نیز شاهد افزایش فروش بودهاند:
- لیپموتور در ماه مه 2025، 45,067 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به سال گذشته 148 درصد رشد نشان میدهد.
- تحویل خودروهای جیلی با 46 درصد افزایش به 235,208 دستگاه رسید.
- اکسپنگ (Xpeng) نیز در ماه مه 2025، شاهد سه برابر شدن فروش بود که عمدتاً به دلیل استقبال از مدل ارزانقیمت “مونا ام زیرو تری” (Mona M03) بوده است.
رشد خودروهای تمامبرقی و صادرات
نکته قابل توجه دیگر این است که فروش خودروهای تمامبرقی (BEV) بیوایدی با 204,369 دستگاه، برای دومین بار از اوایل سال 2024 تاکنون، از فروش خودروهای پلاگین هیبریدی (PHEV) آن (با 172,561 دستگاه) پیشی گرفته است. این امر نشاندهنده گرایش فزاینده خریداران به سمت خودروهای تمامبرقی است.
علاوه بر این، بیوایدی موفق شده است فروش خارج از کشور خود را نیز به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در ماه مه 2025، بیش از 89 هزار دستگاه خودرو به بازارهای بینالمللی تحویل داده شد که بالاترین رکورد صادراتی این شرکت تا به امروز محسوب میشود.

اثر تخفیفها بر مراجعه به نمایندگیها
طبق گزارشی از بلومبرگ، تحلیلگران شرکت “سیتیگروپ” تخمین زدهاند که پس از تخفیفهای اخیر بیوایدی، میزان مراجعه به نمایندگیهای این شرکت ممکن است هفته به هفته بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته باشد. این نشان میدهد که کاهش قیمتها، هرچند بر سودآوری تأثیر میگذارد، اما به شدت بر جذب مشتری و افزایش سهم بازار مؤثر است.
حال این سوال مطرح میشود که آیا این جنگ قیمتی پایدار است و چگونه شرکتهای چینی از جمله بیوایدی میتوانند در بلندمدت تعادل بین سهم بازار و سودآوری را حفظ کنند؟