دبیر بخش عکس چهاردهمین سوگواره ملی «مَحرَمِ مُحرم» با بیان ضرورت شناخت عمیق از پیشینه سوژهها در تولید آثار هنری، تأکید کرد این رویداد فرهنگی و مذهبی بستری مناسب برای تقویت دانش هنری و هویت دینی هنرمندان شرکتکننده فراهم میآورد.
مهدی آزادبخت در گفتوگویی با رسانهها، اظهار داشت: پرداختن به موضوع قیام امام حسین(ع) از دیرباز مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و هر گروهی با زبان و نگاه خود به بازنمایی این واقعه پرداخته است؛ اما هنر به عنوان زبانی جهانشمول، توانسته مفاهیم عمیق عاشورا را با بیانی نافذ و فراگیر در دل مخاطبان بنشاند.
او با اشاره به ظرفیت گسترده هنر در بیان مفاهیم انتزاعی و دینی، گفت: گاه یک تصویر یا بیت شعر میتواند دریایی از معنا را در خود جای دهد؛ چنانکه شعر حافظ درباره مظلومیت اهل بیت(ع) نمونهای از این قدرت نهفته در زبان هنر است.
آزادبخت افزود: هنری که عرضه نشود، ارزش عملی ندارد و تنها با حضور در بسترهایی چون سوگوارههای ملی، آثار هنرمندان قابلیت داوری، ارزیابی و اثرگذاری پیدا میکنند. شرکت در این رویدادها نهتنها مخاطبان را بهرهمند میسازد بلکه هنرمندان را نیز در مسیر کشف نقاط ضعف و قوت یاری میدهد.
او تأکید کرد: در صورتیکه فرآیند برگزاری جشنوارهها، از طراحی فراخوان تا داوری و نمایش آثار بهصورت حرفهای انجام شود و تقدیر از برگزیدگان با هدف ایجاد انگیزه صورت گیرد، این برنامهها نقشی مؤثر در پیشرفت فردی و اجتماعی خواهند داشت.
وی با اشاره به تأثیر سوگوارههای هنری در تقویت هویت دینی، گفت: این آثار میتوانند ذهن مخاطبانی را که از مفاهیم اصیل فاصله گرفتهاند، بار دیگر با فرهنگ عاشورا و ارزشهای معنوی پیوند دهند و زمینهای برای مطالعه و بازاندیشی فراهم سازند.

آزادبخت تنوع فرمهای هنری را عامل گسترش دامنه مخاطبان دانست و یادآور شد: کسانی که تاکنون زبان ارتباطی با مفاهیم دینی نیافته بودند، از طریق هنر میتوانند به شناخت و درک تازهای از این مفاهیم برسند.
او در پایان تصریح کرد: تولید آثار هنری مرتبط با سوگوارههای عاشورایی نیازمند مطالعه دقیق، پژوهش محتوایی و درک صحیح از تاریخ و معانی نهفته در واقعه کربلاست و این فرآیند خود به ارتقای دانش هنرمندان منجر خواهد شد.