اخرین بروزرسانی در تاریخ اردیبهشت 17, 1404 توسط سارا اوحدی
شهرداری یزد با هدف تسهیل و تسریع روند توسعه شهری و کاهش بروکراسی اداری، اقدامات گستردهای را در زمینه اصلاح ضوابط و تسهیل فرآیند صدور پروانههای ساختمانی به اجرا درآورده است. این تحولات، با رویکرد خدمترسانی بهتر به شهروندان و فعالان عرصه ساخت و ساز، گامی مهم در راستای رونق ساخت و ساز و بهبود فضای کسب و کار در این شهر تاریخی به شمار میرود.
محمدعلی سلمانی ندوشن، معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد، با اشاره به تداوم تلاشها برای بهبود فرآیندهای مرتبط با شهرسازی، عنوان کرد: «اصلاح ضوابط دست و پاگیر و تسهیل در رویههای اداری، یک برنامه مستمر در شهرداری یزد بوده و با جدیت دنبال میشود. هدف نهایی ما، ایجاد یک نظام کارآمد و شفاف است که ضمن رعایت اصول شهرسازی، کمترین زمان و هزینه را برای شهروندان در پی داشته باشد.»
وی در تشریح اقدامات صورت گرفته در راستای تسهیل فرآیندها، به اصلاح ضوابط ساخت و ساز، راهاندازی سامانه شهروندسپار و ایجاد کارتابل شخصی برای دارندگان کد نوسازی اشاره کرد و افزود: «از سال گذشته، اقدامات مثمرثمری در جهت تسهیل امور شهروندان انجام شده است که از جمله مهمترین آنها میتوان به انعقاد تفاهمنامه سهجانبه بین شهرداری یزد، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اشاره نمود. این تفاهمنامه، نقش بسزایی در حذف مراحل زائد و تسریع در صدور مدارک مرتبط با ساخت و ساز داشته است.»
سلمانی ندوشن با بیان اینکه ضوابط پیچیده و زمانبر در زمینه اخذ پروانه ساختمانی مورد آسیبشناسی دقیق قرار گرفته است، تصریح کرد: «اصلاحات پیشنهادی در ضوابط ساخت و ساز، پس از بررسیهای کارشناسی، در کمیسیون ماده پنج راه و شهرسازی که در محل استانداری برگزار میشود، به منظور تسهیل امور شهروندان به تأیید نهایی رسیده است. این اصلاحات، بسیاری از موانع و ابهامات موجود را برطرف کرده و فرآیند صدور پروانه را روانتر خواهد کرد.»
به گفته معاون شهردار یزد، یکی از دستاوردهای مهم این اصلاحات و تفاهمنامهها، حذف روند اداری طولانیمدت برای درخواستهای گواهی پایان کار ساختمان است. وی اظهار داشت: «با اجرای این تغییرات، زمان مورد نیاز برای صدور گواهی پایان کار ساختمان از حدود شش ماه به یک ماه کاهش یافته است که این امر، صرفهجویی قابل توجهی در وقت و هزینه شهروندان به دنبال خواهد داشت و به رونق معاملات ملکی نیز کمک خواهد کرد.»
سلمانی ندوشن، اصلاح ضابطه با مجوز شورای صیانت از حقوق بیت المال را به عنوان یکی دیگر از اقدامات مهم در راستای تسهیل فرآیندهای اخذ پروانه یادآور شد و از امکان اخذ پروانه قولنامهای برای شهروندانی که دارای پلاک ثبتی با کاربری مجاز هستند، خبر داد. این اقدام، گره بسیاری از مشکلات حقوقی مربوط به املاک قولنامهای را باز خواهد کرد و امکان قانونی ساخت و ساز را برای این دسته از شهروندان فراهم میسازد.
وی در خصوص تفاهمنامه با بانکها برای صدور گواهی رهن بانکی نیز توضیح داد: «با اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر یزد، مالکان ساختمانهایی که تاریخ پایان کار آنها کمتر از دو سال بوده و هیچ تغییری در ساختار ملک نسبت به گواهی پایان کار اولیه ایجاد نشده باشد، میتوانند بدون نیاز به بازرسی مجدد و گزارش کمیسیون ماده ۱۰۰، گواهی نقل و انتقال ملک و یا گواهی رهن بانک را دریافت نمایند. این امر، فرآیند اخذ تسهیلات بانکی و انجام معاملات ملکی را برای مالکان این دسته از ساختمانها به میزان قابل توجهی تسریع میبخشد.»

معاون شهردار یزد عنوان کرد: «در حال حاضر، این تفاهمنامه مهم شهرداری با بانک مسکن و کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد منعقد شده است و تلاشها برای گسترش این همکاری با سایر بانکها نیز ادامه دارد.»
سلمانی ندوشن در ادامه تصریح کرد: «گواهی پایان کار ساختمانها در سامانه شهروندسپار شهرداری یزد به صورت الکترونیکی در دسترس است و دفاتر اسناد رسمی میتوانند به راحتی مغایرتهای احتمالی را بررسی کنند. این امر، تبادل اطلاعات بین شهرداری و دفاتر اسناد رسمی را تسهیل کرده و از بروز اشتباهات و تأخیرهای ناشی از تبادل مدارک فیزیکی جلوگیری میکند.»
معاون شهرسازی و معماری شهرداری یزد در پایان از ارتقای سیستم یکپارچه شهرسازی و درآمد شهرداری یزد نیز خبر داد و عنوان کرد: «با این اقدام فنی، امکان ایجاد کارتابل شخصی برای تمامی شهروندانی که دارای کد نوسازی هستند، از طریق آدرس اینترنتی esup.yazd.ir فراهم شده است. این سامانه، امکان پیگیری غیرحضوری مراحل صدور پروانه و سایر خدمات مرتبط با شهرسازی را برای شهروندان فراهم کرده و به طور چشمگیری از میزان مراجعات حضوری و اتلاف وقت آنها کاسته است.»
اقدامات شهرداری یزد در راستای تسهیل فرآیند صدور پروانه ساختمانی، نویدبخش تحولی مثبت در حوزه شهرسازی و توسعه این شهر است. کاهش بروکراسی، تسریع در صدور مدارک و افزایش شفافیت در فرآیندها، میتواند به رونق ساخت و ساز، جذب سرمایهگذاری و بهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک شایانی نماید. تداوم این رویکرد و گسترش خدمات الکترونیکی، میتواند یزد را به الگویی موفق در زمینه مدیریت شهری تبدیل کند.